Tuesday, December 28, 2010

...

Bismillahirrahmanirrahim..




Pertama-tamanya mohon kepada sesiapa yang sedang membaca (kalau ada lah..) sedekahkan al-fatihah buat Asyiah, my adik usrah yang baru 'pulang' ke sisi-Nya.

First subject is about Asyiah. Aku ada sejarah tersendiri dengan Asyiah..(kan fatiha..). Subhanallah, tuhan yang menumbuhkan sayang dalam hati hamba-hambanya.

Cerita aku dan Asyiah adalah salah satu tarbiah Allah buat aku..herm..korang tak perlu faham, kalau aku cerita pun mungkin korang tak faham..
Aku tak akan lupakan Asyiah, walaupun aku bukanlah rapat dengan dia.

Satu benda yang akan aku cerita pasal die yang buat aku terharu smapai sekarang ialah masa first time aku jadi penolong Naqibah untuk group usrah f2dan f3.
Aku jenis yang susah nak rapat dengan orang..
masa masuk usrahtu kakak usrah aku asyik tanya, "fatimah ok?"..padahal aku patutnya tolong dia kendalikan usrah..
Satu-satu yang aku ngam cuma adik dorm aku Atiqah, tapi,
bila Asyiah start tegur-tegur aku kat luar, aku ada semangat untuk hi..hi ahli usrah aku..
Kalau aku cakap die bagi respons buat aku tak kekok..

cerita tu bukan Tarbiah yang aku maksudkan...ada benda lain.
Tapi aku tak perlu cerita..tentang itu.
tarbiah itu yang mengubah hati aku..
ok.

Subject kedua, kelas..Sher kata aku kelas Ali. Sher, Othman. Atin, ezzah, Teha kelas Umar. Eka pun mesti kelas Umar.Mula-mula nak nangis, ala...sape yang kelas sama aku..isk.[teringat menangis masuk kelas Umar masa F3...] Dalam tue aku memujuk diri aku..Allah sentiasa tahu apa yang terbaik buat hamba-hambanya.. Lepastu, dah Ok!

Tak kisahlah kelas apa, aku dah besar..tak payah nangis-nangis.

[kalau kawan-kawan sekolah rendah aku tahu aku asyik nangis kat smkakl mesti diorang gelak..Kat smakl nie kalu aku bengang dan tak dapat nak marah aku akan nangis.Sikit-sikit nangis. Kena marah nangis.sakit hati nangis.bad mood nangis..asyik nangis. Kalau si Justin tu sekolah kat smkakl mesti die ejek aku macam-macam..eh, dia bukan muslim.Mana boleh masuk smkakl!]
Dalam otak aku, balik sekolah nie nak jadi apa pun lantaklah..aku go with the flow jer..malas nak kecoh, bising benda remeh-temeh.

SPM and ubudiyah lillah is my priority.

subject seterusya, inertia..hehehe. Belajar nie ada tiga fasa.

  • PERMULAAN

  • LANCAR

  • PENUTUp

Masa fasa permulaan nak study kita akan ambil masa yang agak lama untuk start belajar. Macam start engine, kena tunggu sat..baru boleh jalan dengan lancar. macam tu jugak study. Bile dok rehat jer bila nak start study tue akan ambil masa. MEMBAZIR MASA dah satu hal, kawan setan!Kena mulakan dengan apa cara sekalipun, baru LANCARje..

Fasa permulaan ni fasa mobilisation and fasa atasi inertia.

Inertia kan,An object at rest stays at rest and an object in motion stays in motion with the same speed and in the same direction unless acted upon by an unbalanced force.So, nak atasi inertia berehat tu kena ada force or daya.

Daya yang paling efektif,[to me lar.] keinginan untuk berjaya. Kejayaan tak akan tercapai dengan duduk melenggang Mak Minah dan dengan formula makan+tidur+makan+tidur. Tapi kejayaan perlu usaha.usaha apa?belajarlah!

So, keinginan untuk berjaya tue akan kurangkan inertia rest and relax.. lepas tu belajar dengan lancar tak berhenti-henti sampai sewel.hehehehe..

Fasa penutup belajar ialah masa kita nak brush up apa-apa sblom otak kita pause. Otak kitatak boleh off, kalauoff tu maknanya MAMPUS!Innalillah..

Sebelum balik sekolah nie kenalah rajin-rajin selak buku sikit-sikit so,dah bukak sekolah nati tak lar berat tulang nak bukak buku tue..
MAY ALLAH BLESS!

No comments: